"FLY EASY" är en nybörjarmodell för dem som vill lära sig flyga (inomhus). Materialkostnaden är låg och det går fort att bygga den. Flygvikten blir ca 185 g (24g RX, 55 g ack), vingbelastningen ca 8,5 g/dm2
FLY EASY kom till efter att jag byggt "Und_Nu" från team klaustrophobias hemsida. Den är trevlig men ingenting för en nybörjare på radiostyrda flygmodeller. Jag behövde någoting som var enkelt att flyga o bygga, depron och balsalister fanns det i garaget så materialvalet var enkelt. Grillpinnar hittade jag i köket, vilka visade sig vara av bambu och väldigt hållbara !
Ett stort tack till inomhusflyggänget (inkl gästflygare) på AstraZeneca för inspiration, för hjälp med intrimming och för hjälp med att lära mig flyga RC (långt ifrån färdigutbildad men jag klarar någorlunda av att hålla planet i luften och borta från väggar och annat som finns i vägen, ibland går det galet oxo...)
Ritning: Består av 5 st A4 sidor, ladda ner
(högerklicka
och välj "spara som" / "save as")och öppna sedan i
lämpligt
program och skriv ut så att skalan blir rätt (mha 100 mm
måttet).
Ritning för "FLY EASY II" finns inte, den stora skillnaden
är
kroppen som är fackverk ca 30 x 30 mm i 2 mm balsalist.
vinge.jpg (211 kB)
vinge.gif (92 kB)
stabbe.jpg (218 kB)
stabbe.gif (69 kB)
fena.jpg (187 kB)
fena.gif (72 kB)
kropp_1.jpg (167 kB) sidovy
kropp_1.gif (75 kB) sidvy
kropp_2.jpg (241 kB) vy från ovan
kropp_2.gif (97 kB) vy från ovan
Vinge: Två vinghalvor behöver tillverkas.
Skär
ut 2 skivor 270 x 425 mm (Depron). Värm depronet med en
hårtork
och forma till rätt vingform så att spryglarna passar.
Limma
3 spryglar på vardera vinghalva. Vingens fram o bakkant
förstärks
med en 250 mm lång halv grillpinne (delad på
längden).Vid
framkanten monteras förstärkningen "under" vingen och vid
bakkanten
"bakom" vingen. Förstärkning behövs vid fram o bakkant
där
gummisnoddarna "går över kanten", balsa, tunn plywood eller
en bit av en glasspinne.
OBS ! Kontrollera Depronets struktur, mycket lättare att få
önskad form på "rätt ledd" provforma en liten bit och
håll
sedan reda på strukturriktningen. Lim: vanligt vitlim
(trälim)
går bra om man inte har bråttom, epoxi lim är OK (men
tungt), .... jag använder Bostik "Lim o tät" men tar man
för
mycket så löser depronet upp sig..... Vattenbaserat
kontaktlim
(Casco) fungerar utmärkt för mig men jag har hört
några
kommentarer om att det släpper efter ett tag.
Vingen till "FLY EASY II" har ingen bambuförstärkning utan istället en depronlist ca 10mm bred i framkanten av vingen vilket gör att man kan slipa till en rundare form på vingens framkant. Vinghalvorna hålls ihop av triangelformade depron bitar istället för den massiva depron klossen som finns i första versionen.
Stabilisator/höjdroder: Skär ut enligt ritningen
(ritningen
visar bara halva stabben) ur 3 mm depron, förstärk i mitten
och
runt fästpunkten för roderoken med glasfiberväv och ett
tunt lager epoxilim, passa på att samtidigt limma fast roderoket.
Gångjärn av tejp efter egen smak....
(Glasfiberväv = sådan som används vid tapetsering,
för att täcka gipsskiveskarvar)
Fena/sidoroder: på samma sätt som ovan. Fenan behöver stöd, 2 st 5 x 5 mm balsa 100 mm långa när man limmar den mot stabilisatorn, stöden kan slipas ner till triangelform.
Kroppen: 2 st 5x5 mm balsa (välj relativt hård
balsa)
fyrkantlist 545 mm långa limmas enligt ritningen med
tvärgående
små balsa förstärkningar. Motor fästet tillverkas
av flertal 10 x 5 mm balsa bitar + 2 mm balsa, se bilder o ritning.
Motorn
är riktat 2 grader höger och 5 grader neråt.
Sporre (60 -70 mm) av grillpinne limmas fast i lagom vinkel enl
ritningen.
FLY EASY II har fått en fackverkskropp av 2x2 mm
balsapinnar
(stickor o strån)
Servon: Fästs med dubbelhäftande tejp över resp under kroppen precis bakom vingen. Roderstänger av 0,8mm pianotråd, det behövs ett stöd på mittan av varje roderstång för att det inte ska bli för "sladdrigt". Jag har använt HS55 (lite tyngre än HS50 men priset är bättre).
Mottagaren: Hitec Micro 555 (följde med Hitec Flash 5 sändaren) lite tung 24g men det fungerar bra ändå. Utbytt i version 2 av "FLY EASY" mot en hembyggd minimottagare som väger 4g
Motor: Först hade jag en billig GWS STD A med utväxling 5.86:1, den varade inte länge.......kan inte rekomenderas. Sedan blev det en GWS DX-1S, den har fungerat utmärkt. Glöm inte att skaffa kylfläns till motorn.
Propeller: Har provat lite olika storlekar GWS 8x43, 9x43 och 9x7 Vad som är bäst .....? fritt fram för egna försök....
Fartreglage: Hembyggt baserat på en design av Michael J Norton med en PIC 12C508. Det går utmärkt att använda något litet och lätt som man kan handla i affären
Accar: I början flög jag med JP 250 mAH 7 celler
NiCd
men under sommaren har det blivit mer o mer fluget med 6 celler NiMH
(700mAH),
det räcker om man bara vill flyga runt lungt och stilla.(flygtid
>20min
på NiMH) Vill man ha mer "drag" får man nog ha 7
eller
8 celler NiCd.
Jag har hittat Novacell ackar till bra pris (49.90 SEK för 4 st)
i R03 storlek, enl min laddare så håller de ca 700 mAH
precis
som utlovat. Hur det är med livslängden återstår
att se. 6 st R03 med anslutningar väger 73g.
Landstället: Tillverkat av 3 st grillpinnar (bambu) som knutsits samman i triangelform och sedan limmats med vitlim. Hjulen hmm.....köpa något lämpligt eller göra själv. Har gjort hjulen av 5 mm ESD-skum (används som skydd för elektronikkomponenter). Klipp, stansa ut lagom hjul diam ca 50 mm hjulsidor av 0,25 mm glasfiberlaminat (borra lättningshål i något snyggt mönster) för att ge lite stadga. Hjullager av 3,6 mm aluminiumrör visade sig passa bra på 3 mm grillpinnen. Fäst hjulen i borrmaskinen eller i svarven (om man har) och slipa till så att de blir runda. Två hjul av detta slaget tillsammans med 190 mm grillpinne väger ca 3 g. Det borde gå att göra hjul av Depron med samma metod, kanske limma 1 mm balsa eller 0.5mm plywood som hjulsidor.
Tyngdpunkten: ca 1/3 av vingens korda, jag flyttar fram o
tillbaka
acken som fästs med gummisnoddar
Anfallsvinkeln: Man kan experimentera med olika anfallsvinkel,
palla upp under vingen för att förändra och provflyg.
Jag
fick hjälp med att få in rätt anfallsvinkel av de
erfarna
flygarna. Det är denna anfallsvinkel som det blir om man
följer
ritningarnas mått
Färg: Lite färg gör
mycket....."Allmogefärg"
(Herdins) fungerar utmärkt, tänk på vikten och
måla
tunt.
Detaljbilder : Bilderna talar för sig själv....
FLY EASY
FLY EASY II
Skicka gärna mail o synpukter till mig. (Är det något som saknas så kompletterar jag gärna !)
Modified 2002-11-11 SM6PGP-Hannes